Saturday, September 15, 2012

pertanyaan dan jawapan yang daaaaa...

hai semua...entry kali ni nak cakap psal situasi2 situasi pertanyaan yang kerap didengar dan kadang2 menjengkelkan.dan ada gak yg menjawab dengan ayat yang menggeramkan..hahah.....tapi itulah norma masyarakat..asalnya sebagai satu budaya sapa-menyapa..tpi ikut jugak org yang ditanya tu..boleh ke dia terima??apakah soalan2 itu??hehehhe..jeng3....

situasi A : di KFC

pelayan : selamat, makan sini bawa balik?

pelanggan : Boleh ke makan kat kaunter neyh?????

pelayan: PFFFFTTTTTTTTTKKKJJHH


Situasi B : di kedai makan...

pelanggan : Nasi Goreng Paprik satu,!! (ada ke??)

pelayan : Makan ke??

pelanggan : Nak jual balik kot....

Situasi C : apabila bertemu di pasaraya..

SI A : eyh...ada kat sini ke?

si B : eyh xlah...ni roh aku je ni......

Situasi D : apabila berjumpa dengan rakan dari sabah dan sarawak...

si A : datang semenanjung nek apa???

si B : berakitt.....

si A : erkkkk

Situasi E : Bila tengah makan sorang-sorang

si A : eyh..makan ngan sape??

si B : HANTU!!

si A : hehehhe

SItuasi F : Bilka ngah sibuk buat something..cthnya, bca buku, on9....

si A : ngah buat apa tu??

si B: tengah kira bulu kaki....

(sebenarnya si B tengah baca buku, dah nampak depan mata perlu ke tnya???)

hahahha..banyak lgi situasi2 situasi yang lain...boleh bertanya..tapi kena tengok keadaan....jangn sampai menjengkelkan..heheh...

p/s : nak pergi karoks dluuu..:P

Saturday, September 1, 2012

respon blog "untung laa sape jadi cikgu"

entry kali ni nak respon ckeyt psal blog neyh..

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3Arb8njVx44RUJ%3Aluvlylya.blogspot.com%2F2011%2F11%2Funtung-laa-sape-jadi-cikgu.html+&cd=2&hl=en&ct=clnk&gl=my


bkan nak gaduh ap lah ek..saje nak bgi pendapat sya sbagai seorang bakal guru ni ha....;)..meh sya cba r jwab satu2 ek..

1) pasal gaji cikgu..agak lawak plak bla nak bandingkan seorang guru dengan operator kilang???x masuk akal kot...bkan nak menyombong apa, cikgu ni graduan ijazah..jadi mmg dh krajaan yg tetapkan gaji mengikut gred yang ditetapkan..lainlah kalau operator kilang tu smua lulusan ijazah..bkan nak kutuk apa..tp agak2 r nak bandingkan dua jenis profesion yang berbeza neyh..adoiii....

2) kerja half day???cuti banyak??kerja ckeyt???perghhhhh...sya rasa cba jdi guru untuk smnggu..nak taw keja banyak ke x...cikgu hbs keja nak kna wat RPH, ABM, semak keja murid ag...mna nak sibuk hal keluarga lgi...blum lgi cikgu yang kena ajar klas tambahan..yang jadi warden lak apa citer???smua nak kena berjaga gak r...dan untuk pengetahuan...MENJAGA BUDAK LEBIH SUSAH DARI MEMBUAT PERALATAN KAT KILANG K??? budak x dijaga dengan btul, cikgu gak dipersalahkan....

3) pasal cikgu merungut plak..cikgu pun manusia biasa...merungut pun merungut gak,..tpi ada ke smpai nak buat perhimpunan segala??nak mogok sgala??stakat ni xde...sebabnya..cikgu sentiasa iklhas dalam mendidik anak murid....

4) annual leave semua ada....tp cikgu ada 12 hari je..lpas tu bukan boleh amik sesuka hati yee???yg tu untuk emergency....

5) pasal all out kat klas..lpas tu beberapa org je berjaya..untuk pengetahuan..cikgu bukan robot..dlam kelas bkan cma sorang dua je anak murid dia... lebih dari 20..kadang2 mencecah 40 orang..pelbagai ragam plak tu..tu la sebab ada klas tuisyen..sebab nya fokus kpada seseorang plajar itu lebih terjamin..:)

6) bab antar murid ke hospital..i wanna ask one question..slain cikgu spa la nak antar murid yg sakit tu ke hospital..dan untuk pengetahuan..bukan seska hati je nak soh mana2 cikgu tu anta..cikgu yang bertugas..jadi xde maknanya nak berebut2..cba bayangkan cikgui pedalaman nak kena antar murid sakit ke klinik terdekat pada waktu tengah malam...xkan nak biarkan budak tu???

7) pasal student jaga duit..guru curi tulang??adoiii..nila proses nak mendidik anak murid spaya menjadi amanah...bertanggungjawab....xdenye nak buli2 budak la..

8)pasal cikgu betul2 berminat plak..yee sya akui mmg ad yg x berminat sangat..tp satu sya nak ckap..x berminat mana pun seseorang guru tersebut, tetapi bila dah brada di dlam dunia pendidikan, mereka akan timbul sendiri rasa ingin membentuk plajar yang berakhlak mulia..sya salah sorang yg kurang berminat jgak, tp bla dh tngok anak murid kita, waaa bahagianya seandainya sayalah yang akan menentukan msa hadapan mereka..

9) palajar terlibat dengan kes jenayah xde dlam kamus hidup seorang guru untuk mengajar mereka ke arah yang tidak baik.. malah berusaha untuk menjadikan mereka seorang insan yang berguna. saya pernah berbual dengan seorang guru...guru tersebut pernah menyatakan bahawa beliau cukup berbangga kerana anak murid nye telah berjaya menjadi engineer, doktor dan sebagainya...itulah kejayaan seorang guru..

kepada sesiapa yang membaca nukilan sya ini, guru x pernah x ikhlas dalam mendidik anak murid mereka...walaupun merungut macam mana sekalipun, x pernah terdetik di dalam hati mereka untuk tidak mendidik anank bangsa..hanya guru sahaja memahami kehidupan perjuangan seorang guru,,..jadi jika hanya bertindak melulu tanpa sbrang penyelidikan yang teliti..harap jangan memburuk-burukan seorang insan yang pernah menjadikan anda permata dunia..:)

Sunday, August 26, 2012

PROFILE PICTURE FB YANG HANGAIT..(hangat +hangit)..

entry kali ni pasal gambar2 profil fb yang amat mengujakan sekarang neyh..hahaha...macam2 gaya ada....meh tngok satu..

p/s guna gambar sendiri agar yidak menumbulkan sebaang kontroversi..hehehe

1) Duck Lips

2) Sexy lips

3) Big eyes (not sore eyes..)
4) mata sepet

5) muka innocent

6) peace!!


7) Shocking Face


8) Tongkat dagu sambil muka mnta simpati


9) Lidah x reti nak masuk balik


10) senyum sambil kepala senget


11) gigit jari

12) pipi kembung

13) bibi kena hakis

14) ngeeee..iklan colgate


ni antara yang top r...ada lgi yg len...hehehhe....x larat nak letak dah...hehehe..peace..:p

p/s : sbagai hiburan bukan sindiran..hehehe








Saturday, August 25, 2012

Ayat minta penyepak..

heheh..hai semua..kali ini aku cadang nak kembali beraksi dengan aktif dlam bloging2 neyh...cba2 r dlu...
entry kali ini aku nak citer pasal beberapa baris ayat yang minta penyepak...jom baca..betul ke taK???

1) Weyh bro, cantik baju baru ko tu..tp mcm pernah nampak je..bli kat pasar borong mana ni??Padang besar??sarikin???hatyai???ptut nmpak m***h je..(dah kluarkan ayat ni trus toleh tempat len)

2) Perghh...smart giler jam ko weyh..bli mana derrr???tp aku pkai cnfrm superbb punyee...

3) ko siap x agi esaimen smalam??pinjam..nak copy...

4) perghh..minah kampung bru nak upp tuuuuuuuuu...

5) eleyh, stakat org mcm ko tu, pejam mata pun aku boleh kalahkan baiiii..

6) kete baru..hutang ke cash???

7) rmabut mcam artis k-pop shiallll..

8) eee cantiknye bju u hari ni..sesuai sangat (tangan di dada,mata ke atas)

9) hensem lah pakwe u..tpi i punye lgi hensemm..

10) bro, moto ko aku terlanggar tepi jalan tadi..sory na..(bla n wat mka x bersalah)..



hahaha.ni antara ayat-ayat agak 'hot' gak r..lau dengar n kna kat sndri..isgh3..berdarah telinga/..apa2 pun entry ni xde kaitan ngan yang hidup dan yang mati...ayat kasar ckeyt sory k..:)

Friday, February 10, 2012

bercuti di tambun

ok..entry kali ni psal kat tambun je pun..nothing special r...cm yg best nye..kali ini kmi pergi seramai 9+1...haha..9 dak klas aku + 1 dak sesat..hehe.(gurau je)...
sbanarnya awl lg dh plan..tp plan nak g ngan semua dak klas r..tp oleh kerana ad yg xdpat nak g sbab komtimen yg lain..(komitmen ap ek??hanya mereka yg tahhu..shh..usah berbicara panjang)..lallalala...
ok tutup topik tu..meh crta sal tambun lak...

mlanya kami plan tnggu pas elaun masuk..dan kami pun berdoa..hahaha...last2..dpat jgak..thanx God...:)..ok ni list dak2 menggila yg join..
Boni
amy 
felix
aidil
amerul
hafif
faez
gman
marcus
trevor
sepuluh trio ni pergi nek keta..sbuah kete faez,sbuah ag kete sewa...kmi bertolak jam 7 pg..awal kan??jimat msa pnya pasal..mlm tu smua pakat tdoq awal..terutama driver tetap kmi...hahaha...semngat pnya psal..:)...ok..ad sedutan vedeo ckeyt..
video
ok enjoy vedeo tu ek..hehehe..spnjang jlan..kmi yg penumpang tdoq je..cian driver..standard r kan..hihihi...tmbahan lak kmi sesat2..adoi..signboard nye bsaq, x jgk nampak...lbh kurang 10.45 kmi pun smpai..heheh...meh tngok gambaq ckeyt..

peace!!!jejaka pujaan ramai..hahahhahahhahahhahaha

bnyak ag gambar..sat ag lh naa..lau ad msa..cheq p uplod...ok..bayar msuk rm45 je..deposit rm10..so smuanya rm55...lpas byar,kmi dpat jam msing..(jam ke??)haha..but nice..purple gitu...
this is what we call as unity..:)
pelbagai warna kulit ad..satu malaysia..:)

lpas dpat jam smua..kmi pun memlakan aktiviti kami..juh...kta main ayaq!!!yeahhh...km kat tambun dr jam 11 smpai jam3..perghh..burn habis babe..aku yg pkai singlet je n..ag r..siap ad kesan perisai ag..hahahhahaha..ap2 pun..syok sngt g ngan member2..yg lain..next time lah ek..:)....ok..kita buat lampiran ckeyt..

video


setle kat tambun kmi g jusco ipoh..mkan2..jejlan..than bertolak blik dlam jam 6.30 mcm tu..smpai d ipda jam 9.45..hehehe..syok sngt..harap2 lpas n dpat ber'enjoy' mcm ni ag...mengeratkan hubungan silaturahim antara kami..:)..bkan sesaja nak buang duit or ap k???hope u get it...
amboi depa.....

peace..hehe


meowwww...

keriangan kami bersama...
bnyak ag nak citer..ckup r stakat n dlu ek..gambr lau na tngok ag..ad je kat fb tu..hehehhe..oklah uollss..got to go..bye2..:)

*kpada yg x join..jngan jeles..hehehhehe



Thursday, January 12, 2012

cinta

hai smua..aik..plik mcam ja tajuk aku kali ni??hahaha...hurmm..sje nak berjinwang2 jap kan...
apa2 pun msti rmai yg ngah bercinta ni kan??taw x cnta tu apa???meh cheq nak explain sat..hehehe

1st cinta ni seolah2 mcm bintang..berkelip2 ja..kdang2 chyanya terang, kdg2 chayanya malap..hurmm..cinta pun mcm tue gak, kdg2 berkobar2, kdg2 hampeh..hahahha..

2nd cinta ni mcm angin gak r..klau dia dtg, sjuk ja hati kan..klau xde..hurmm..suam2 ja..huhuhu

3rd cinta ni mcm ombak..OMBAK RINDU??aih2..ke situ plak..hahaha..mcm ombak yang menghempas pantai r...yg mampu buat hati terhakis..huhu..:)

4th cinta ni mcm bola ragbi, kita kejar,kita tangkap, dan klau dh bosan, kita buang,..hurmmmm

5th cinta neyh mcm lagu yng kita slalu dengar...erkk..ap kaitanya,..yes ada..klau kita minat, kita sntiasa nak dengar lagu tu..klau dh bosan..bosan dah.. bak kta orng kedah cemuih dh dengaq..mcm tu r cnta, klau time cntan-cintun tue, pergh...tia hri na dngar sore..lau lma2 dh, dngar pun xnak..huk2...

apa2 pun korang, lau nak cinta tu..cinta lah seiklasnya..jngn skdar nak menunjuk, nak puaskn diri..sja bosan2..sja nak try cmne rs kapel..xyah r..lau nak,kahwin trus..yng pntng iklas..brulah hubungan itu bertahan, dan xde yg akan terguris nnti..yang pling penting, cintailah tuhan anda,ibu bapa,kwan2, org d skililing kita..:)
cinta pandang pertama x sesemestinya cinta hati kita, tapi cinta sejati lah segala-galanya..
tu je r kot..nti r hapdeet2 ag ek..bye smua..:)

Friday, January 6, 2012

kami melangkah ke alam degree..

"tuan/puan,
PENDAFTARAN PELAJAR POGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (PISMP) KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA AMBILAN JANUARI 2012

Merujuk kepada perkara di atas, taniah diucapkan kepada tuan/puan kerana ditawarkan kursus berkenaan."

dengan helaian surat yg bertarikh 11 Disember 2011 ini, aku dan rakan2 yg lain telah pun menjadi plajar degree.
slpas stahun stngah lmanya berhempas pulas di pogram persediaan.akhirnya kami mampu menarik dan menghembus nafas lega...:)..kali ini kami begelar plajar Bachelor Education in Maths.hehhe..x sangka..umor pun dh msuk 20-an dah..huhuhu...
kepada rakan klas aku, kita harus kekalkan hubungan kita ini slama-lamya..walau kita gaduh2 ke,clash2,ap2 ke...jngn nak amik tndakan lpa diri lak..haha..
kini ap yg ad di benak fikiran ku..(pergh..ayat..)..kena siapkan mental dan fizikal neyh..hehe..ap2 cbran akan dtg..dan aku harap aku akan lebih matang..ngeee..:P|

lembaran baru 2012.

hye smua..habuk bebeno blog den..hahaha
lama sngt x update..
mlas na bka..tmbahan bz kan..
hurm..ok..na crta apa tah.blur jap...
banyak sngt na crita..tp terkata...hahaha..one by one ek??
1st skali na ucap r hepy new yer kat smua...ap azam anda tahun neyh??hehhee...lau aku lak..aku nak jdi diri aku sndri yang sbnar..itu ja...boni yg x mdah mnyerah.boni yg periang..boni yg gilew2 ckeyt....watpa jadi hipokrit kan???wat ssah ja..bkan menang award bagai ponnn..jd peringatan awal r, sesiapa yg x ska boni yng skarang, sory lah yer..hehehe..:)

2nd lak psal stdy aku..hurm..bimbang gak kan..bleh x aku survive..harap2 bleh r..aku xnak bgi kecewa kat mak ayah aku..my family gak..huhu..dh msuk 1st yer dgree ni mkin bnyak r cbran dia..mkin ssah gak sukatan plajarn dia..huh...doa2 kan ek boni dapat truskan pngajian di IPDA tercinta ni..:)

3rd psal kisah hati lak..bak kata ALyah kan.hahhaa..ikutkan hati,aku mlas nak bercintan-cintun ni dah..tp aku jeles sesangat bila tngok kekawan aku neyh bahagia ja..aku??huhuhu..aku na hidup me'nyingle' ja..tp mampukah aku??klau aku kapel pun..bertahankah hubungan itu??hurm..smua knal prangai aku yg kuat sosial neyh..aku lyan smua org sma rata ja..huk2...ntah lew..harap2 ad yg berkenan kan??ok..cukup..haha

4th lak psal mslah sana cnie..psal peraturan yg mkin strict lah..lpas tue psal nak sewa umah sem depan..serius mengejut sngt..aku bkan ready ag..huhuh..tngok je la ap nak jd nanti..

hurm..ok..tu ja kot..ap2 nti aku roger2 r blik..haha..kpda smua..hepy new yer ek..moga kita dpt rezeki yg membuah2 thun neyh..ok r..ckup untuk kali ni..anaeyongsaeyong..:*..hahaha..:)